Het maken van een route is meer dan gewoon wat lijntjes trekken in een computerprogramma. Het neemt behoorlijk wat tijd in beslag om de route eerst digitaal te verkennen en te perfectioneren om hem daarna ook nog eens te gaan verkennen met de motorfiets. Maar hoe gaat dat nu allemaal in zijn werk?
Onderzoek & Ontwikkeling
Eerst en vooral moet de bestemming bedacht worden. Dit kan zijn op vraag van een van onze reizigers, vrienden, instructeurs of gewoon door een vlaag van inspiratie.
Dan gaan we wat informatie opzoeken, dit kan in de bibliotheek of boekenwinkel zijn of online maar meestal een combinatie van verschillende. Ook polsen we naar de mening van onze ervaren motards en horen we wat zij te zeggen hebben over deze bestemming. Uit deze stukken kunnen we al bepalen of de bestemming de moeite is om met onze motorfiets naar toe te trekken én wat er zeker wel of beter niet wordt gedaan/gereden.

Deze informatie zetten we dan uit in onze gps-software, in ons geval Garmin Basecamp. Dit geeft ons al een overzicht van welke punten moeilijk te bereiken zijn binnen de voorziene tijd/afstand en wat makkelijk te doen is.
Route
Met de interessante punten aangeduid op onze kaart beginnen we de eerste lijnen te trekken. We laten dit natuurlijk niet puur aan de software over, maar gaan hier ook weer op onderzoek voor uit. Google Streetview, online reisverslagen en boeken of naslagwerken komen hier zeker van pas.
Nu hebben we de eerste ruwe versie van de reis. Deze wordt dan gecontroleerd op fouten (U-bochten, overbodige lussen en andere onregelmatigheden) en gecorrigeerd waar nodig.
Verkenning
Omdat we niets aan het toeval overlaten en enkel reizen afleveren van hoge kwaliteit gaan we de route ook daadwerkelijk gaan verkennen. De route wordt ingeladen, de zijkoffers worden gepakt en weg ermee. Dit kan in groep of een instructeur alleen zijn afhankelijk van de verschillende agenda’s.
Het verkennen van de route geeft ons een aantal voordelen. Ten eerste zijn we zeker dat de kwaliteit van de route aan onze standaarden voldoet. Mooie landschappen, wegkwaliteit en voldoende tankstations om slechts enkele van de eisen op te noemen.

Daarnaast geeft het ons ook een beter inzicht in de tijdslijn, hoeveel dagen dient men hier minimum voor uit te trekken? Is het niet comfortabeler om er 1 of 2 dagen extra aan toe te voegen om meer ontspannen te kunnen reizen.
Ten derde is het natuurlijk ook de ideale manier om de geselecteerde hotels of campings uit te testen voordat we deze aanbevelen of boeken voor onze reizigers.
Afwerking
Eens terug aan de computer in België worden de pijnpunten die in de verkenning zijn opgevallen weggewerkt en wordt de route verder verfijnt. Eenmaal deze af is kan wordt deze netjes weggeborgen zodat bij interesse deze boven gehaald, gecontroleerd en afgeleverd kan worden.
Onvoorziene omstandigheden

Door de voortdurende veranderingen in de verkeersinfrastructuur kunnen we helaas niet garanderen dat er geen enkele wegversperring, omleiding of andere aanwezig is op onze routes. Elke route werd minimaal 1x volledig gereden en gecorrigeerd nadien. Wegenwerken, weersomstandigheden en andere kunnen ervoor zorgen dat wegen al dan niet tijdelijk ontoegankelijk zijn. Mocht u dit op een van onze reizen voor hebben, laat onze zeker weten waar en wat het ongemak veroorzaakt heeft zodat we dit ook kunnen meenemen in onze correcties, verkeer en infrastructuur zijn namelijk altijd in beweging.