Sena 20S bluetooth communicatieset

adminGebruikersreviewLeave a Comment

Sena 20S bluetooth systeem

Sena is een van de leiders inzake communicatiesystemen voor de motorfiets. Ze hebben al vele jaren ervaring en ieder nieuw toestel legt de lat steeds hoger en hoger. Vandaag hebben we het over de Sena 20S, de laatste nieuwe telg in hun gamma.

De 20S van Sena is een van de meest geavanceerde communicatiesystemen voor op de motorfiets tot nu toe.

introductievideo

Eigenschappen

  • Bluetooth 4.1

  • Audio Multitasking

  • 2.0 km bereik met intercom

  • Universele intercom (met andere merken)

  • Stembesturing

  • Geavanceerde ruisonderdrukking

  • Groepsintercom

  • FM-radio

  • Compatibel met afstandsbediening (niet inbegrepen)


Inhoud & installatie

De doos van de Sena 20S zit boordevol materialen en toebehoren. Je krijgt volgende items meegeleverd:

  • Sena 20S toestel
  • Universele klem voor bevestiging op een helm
  • Gelijmde bevestigingsadapter
  • Staafmicrofoon
  • Bedrade staafmicrofoon + houder
  • Bedrade microfoon
  • USB laad- en datakabel
  • Audiokabel (2.5 mm naar 3.5mm)
  • 12V lader
  • Een assortiment van velcro, schuimpjes en bevestiginsmaterialen
  • mini-imbussleutel

De installatie van de 20S staat degelijk uitgelegd in de handleiding. Online zijn er behoorlijk wat instructievideos voor te vinden die je kunnen helpen om alles te visualiseren. Met dank aan een van deze videos heb ik mijn Sena 20S vrij vlot kunnen installeren op mijn Schubert C3 Pro en dit met de klembevestiging. In totaal heeft het me ongeveer een 30-tal minuten gekost met het opzoeken van de videos én het wisselen van de microfoon naar mijn eigen voorkeur.

Hieronder wat foto’s van het resultaat.

Gebruik van de Sena 20S

verbinden met andere toestellen

Een bluetooth verbinding instellen met een ander apparaat zoals een gsm of smartphone, een gps-toestel of een intercomsysteem (zoals de Sena SR10) is vrij simpel. Het helpt natuurlijk om de handleiding te lezen en de instructies mooi op te volgen. Met wat oefening lukt het daarna bijna vanzelf.

Dankzij NFC kan je het toestel ook koppelen met smartphones door ze fysiek tegen elkaar te houden. Deze installatie werkt bij mijn smartphone niet bepaald foutloos. Lekker ouderwets met op de knoppen te drukken verloopt sneller en met minder knoeien. Eenmaal de verbinding gemaakt is – op welke wijze dan ook – herneemt de 20S de verbinding automatisch wanneer het toestel binnen bereik is.

Geluidskwaliteit

Met dank aan de luidsprekers in de helm kan je met de 20S naar muziek luisteren onderweg, telefoneren of uitvoeren discussieren met de achterkomers via de intercom. Dit alles kan draadloos via bluetooth maar wie nog oudere toestellen heeft kan bijvoorbeeld zijn mp3-speler verbinden met een audio-kabel. De combinatie van bluetooth en een audio-ingang laten je toe vrijwel alle toestellen te verbinden die je maar kunt nodig hebben. De geluidskwaliteit van de meegeleverde luidsprekers is best wel ok, zeker als je ze niet te luid zet. Doe je dit wel merk je snel dat er vervorming optreed en kan het storend zijn. De echte audiofielen kunnen de geluidskwaliteit willen verbeteren kunnen dit doen door een andere speakers of een hooftelefoon aan te sluiten met dank aan de koptelefoonaansluiting. Zo kan je de 20S combineren met de geluidskwaliteit die je zelf gewoon bent.

Microfoon

Sena SR10 met Motorola TLKR T80

Sena SR10 met Motorola TLKR T80

De microfoon van de 20S werd uitvoerig getest in verschillende omstandigheden en op verschillende motoren. Een Triumph Tiger Explorer met hoog windscherm én op een Kawasaki ER6N naked bike zonder windbescherming. Op beide motoren werd ik als goed verstaanbaar bevonden en dit met mijn helm open/kin omhoog als dicht, zelfs in gure omstandigheden (zijwind & regen).

De testen werden ondermeer uitgevoerd over de telefoon als over walkie talkies die met een Sena SR10 aangesloten waren. Alle gesprekken werden bijna foutloos gevoerd. Er was natuurlijk wel wat ruis te horen door de andere partij (in geval van de open helm) maar ik werd steeds verstaan en het ruis was slechts kleine hinder.

Batterijduur

De batterijduur van de Sena 20S is uitstekend. Nog geen enkele keer heeft hij mij in de steek gelaten, zelfs niet voor lange dagritten waar er uitvoerig naar muziek en GPS-instructies werd geluisterd. Ook rijlessen met intercom gebruik (en dus veel gepraat) waren geen enkel probleem voor de 20S. 6 tot 8 uren muziek en gps was geen uitzondering en zelfs dan was er nog (beperkte) batterijvermogen over. Ik maak natuurlijk zeker dat ik voor elke lange rit de 20S volledig oplaad en dan ben ik zeker van een geslaagde rit.

Gebruikerservaring

De Sena 20S is een zéér uitgebreidt toestel met veel functies en instellingsmogelijkheden. Door de beperkte aanwezigheid van knoppen maakt dit het instellen wel wat moeilijk. Als je de handleiding niet bij je hebt en je weinig ervaring hebt met de instellingen is het soms een onbegonnen zaak om de juiste parameters te vinden.

Het wisselen van modi en instellen ervan gaat niet van een leien dakje en vergt behoorlijk wat oefening om het zonder handleiding te doen zonder als een groentje over te komen. Naar mate je het toestel frequenter gaat gebruiken worden de veel gebruikte instellingen wel makkelijker te vinden maar zelfs dan durf je nog eens missen.

Sena heeft wel gedacht aan het gebruiksgemak van hun klanten door een smartphone applicatie te maken die het instellen van het toestel moet vermakkelijken. De app werkt over het algemeen naar behoren maar toch vind ik dat ze hier en daar nog wat kunnen verbeteren. De synchronisatie tussen smartphone en communicatiesysteem is niet feilloos en kan soms wat frusterend zijn.

Verbinden met andere merken

Sena 20S beweert als een van de eerste merken dat hun systeem in staat is om met andere merken te verbinden en te communiceren. Lijkt heel aangenaam omdat niet iedereen hetzelfde merk koopt om allerhande redenen. De praktijk leert dat het verbinden met andere merken zoals Interphone & Cardo niet van een leien dakje loopt, alles behalve zelfs. Het slagen van de verbinding is – in mijn ervaring – sporadisch te noemen en zelfs dan lukt het niet altijd om een degelijk gesprek te voeren. Hopelijk wordt deze functie met softwareupdates verbeterd maar momenteel is dit een van de minpunten die het toestel heeft.

Conclusie

De Sena 20S heeft alles in huis wat een moderne motorbestuurder maar kan wensen. Je kan er mee bellen, naar muziek mee luisteren en praten met vrienden die achterop zitten of meerijden op andere motoren. Een schitterend product met immens veel mogelijkheden, uitstekende bouwkwaliteit en een uitmuntende microfoon. Voor de veeleisende audiofiel is er zelfs de mogelijkheid om eigen luidsprekers of koptelefoon aan te koppelen.

Toch zijn er ook nadelen aan het toestel verbonden. Door de vele functies is het instellen van het apparaat géén kinderspel, zeker niet in het begin en de minder courante functies. De smartphone app kan hierbij helpen maar ook deze heeft zijn beperkingen. Verder moeten we ook opmerken dat het praten met andere merken van dergelijke communicatiesystemen niet zonder problemen gaat. Verbinden is verbazend moeilijk of lukt gewoon niet.

Ondanks de valkuilen moeten we toch meegeven dat de Sena 20S een uitstekend toestel is. Het heeft zijn prijs niet mee maar staat bovenaan de markt inzake functies en kwaliteit. Het leren gebruik vergt wat studiewerk maar eenmaal je het onder de knie hebt is het een dijk van een toestel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.